نحوه اتصال لوله های فولادی با فلنج و ۵ مورد از مزایای آن

اتصال لوله فولادی با فلنج

در جوامع بشری از گذشته‌های بسیار دور تا به امروز در زندگی روزمره لوله‌های فلزی در جنس‌های مختلف کاربرد فراوان داشته است. بعد از شهرنشینی انسان‌ها برای لوله ‌کشی آب و فاضلاب‌ خانگی و کارخانه‌ها از لوله‌های فولادی استفاده شد. این روش‌ها با پیشرفت علم و تکنولوژی روز به ‌روز شکل‌های جدیدتری به خود گرفت. لوله‌های فولادی به دلیل مقاومت بالایی که دارند، بیشتر مورد نیاز قرار می‌گیرند و استفاده‌های بیشتری دارند.

به خصوص در بخش صنعت اتصال این لوله‌ ها به یکدیگر از طریق روشی مطمئن بسیار حائز اهمیت است. اتصالات جوشی، مکانیکی، لحیم کاری، فلنج کاری جزو روش‌های اتصال لوله‌های فولادی هستند. نحوه اتصال لوله‌های فولادی به کمک فلنج موضوع این مقاله است. در ابتدا اتصالات لوله‌ های فولادی را با هم بررسی می‌کنیم. سپس به سراغ نحوه اتصال آنها می‌رویم. اتصالات لوله‌ های فولادی در سه دسته جای می‌گیرند.

  • اتصالات موقت: به این صورت است که نقطه اتصال بین دو لوله توسط فلنج و پیچ ‌و مهره به هم وصل می‌شود.
  • اتصالات نیمه موقت: در این روش با لحیم‌کاری لوله‌ها جدا می‌شود.
  • اتصالات دائم: به این صورت است که با تخریب مواد اولیه لوله‌ها آنها را از یکدیگر جدا می‌کنند.

فلنج چیست و چه کاربردهایی دارد؟ نحوه اتصال لوله‌های فولادی با کمک آن چگونه انجام می‌شود؟
فلنج وسیله‌ای است که برای اتصال بین دو لوله از آن استفاده می‌شود و دارای اجزایی شامل واشر و پیچ و مهره است.

 

ویژگی فلنج

اطلاع یافتن از ویژگی‌های فلنج در انتخاب نوع مناسب آن به ما کمک می‌کند.

اندازه

به‌دست ‌آوردن اندازه فلنج کار راحتی نیست. باید اندازه تمام قطرهای داخلی و خارجی را داشته باشید. سایز آن ها بر اساس میزان فشار برآورد می‌شود. با روش‌های مختلف هم نیز می‌توان به این اندازه‌ها رسید.

ضخامت

در انتخاب یک فلنج باید به ضخامت آن توجه کرد زیر در نحوه اتصال لوله‌های فولادی با فلنج، هر چه‌قدر که ضخامت فلنج بیشتر باشد، می‌تواند فشار بیشتری را تحمل کند.

مطلب پیشنهادی

استاندارد

در انتخاب فلنج می‌توان استانداردهای مختلفی را مدنظر قرارداد که البته در این میان استاندارد ANSI (مؤسسه استاندارد آمریکا) از شهرت و محبوبیت بیشتری برخوردار است.

کلاس

کلاس فلنج به ما این اطمینان را می‌دهد که یک فلنج تا چه حدی می‌تواند که فشار را تحمل کند. البته کلاس لوله و کلاس فلنج در فشار باید با هم همخوانی داشته باشند.

 

مواد به‌ کاررفته در فلنج

ابتدا باید مشخص نماییم که قصد داریم فلنج را در چه محیطی استفاده کنیم و جنس آن باید در مقابل فشار و رطوبت و دما مقاوم باشد. بر این ‌اساس است که فلنج‌ها در جنس‌های چدن و برنز و آلومینیوم ساخته می‌شوند. البته بیشترین جنس مورد استفاده فولاد است. برای لوله‌های فولادی از نوع پلاستیکی استفاده نمی‌شود.

مزایای اتصال با فلنج چیست؟

  • امکان نگهداری و بررسی آن آسان است.
  • می‌توان سایز و جنس موردنظر را تغییر داد.
  • قابل اتصال به پمپ و کمپرسور است.
  • قابلیت مونتاژ سریع را دارد.
  • در فضاهای تنگ قابل‌ استفاده است.

کاربرد فلنج

  • لوله‌کشی: دو لوله از جنس فولادی با فلنج قابل اتصال بهم هستند و نحوه اتصال لوله‌های فولادی از طریق لحیم جوشکاری است.
  •  مکانیک: برای اتصال بین دو قطعه از فلنج پیچ و مهر استفاده می شود. با فلنج اتصال بین موتور و گیربکس در خودرو برقرار می‌شود.
  • الکترونیک: برای اتصال در بین دوربین و سایر دستگاه‌های الکترونیک هم کاربرد دارد

 

نحوه اتصال لوله‌های فولادی به کمک فلنج

فلنج یکی از روش‌های مورد استفاده برای اتصال لوله‌های فولادی است. نحوه اتصال لوله‌های فولادی به کمک فلنج به این صورت است که از طریق پیچ‌ و مهره و بولت‌ها باعث اتصال لوله‌های فولادی به هم دیگر می‌شود. در این روش ابتدا لوله‌ها تمیز کاری شده و با روان‌ کننده‌ها فلنج در دو طرف لوله از طریق واشر پلیمری قرار می‌دهند. تمیز کردن و اصلاح در این مدل اتصال آسان است. نحوه اتصال لوله‌های فولادی به کمک فلنج به این شکل است که یا جوش داده می‌شوند و یا پیچ می‌خورند.

فلنج در واقع کار آب‌بندی را در این اتصال به عهده دارد و در اتصال لوله‌های فولادی به کمک فلنج قطعه باید بادقت و در جای درست قرار داده شود. باید یادآور شویم که فلنج یک روش اتصال دهی موقت است.

فلنج‌ها در جنس‌های مختلفی تولید شده و به بازار عرضه می‌شوند. جنس‌ های فولاد ضدزنگ، چدن و پلاستیک، آلومینیوم و برنج در بازار موجود است. آن ها از نظر شکل و ساختار و نوع جنس و نحوه اتصال دارای مدل‌های مختلفی هستند.  تخت، رزوه دار، با گردنی، برای اتصال انواع لوله‌های فولادی به کار برده می‌شود. نحوه اتصال لوله‌های فولادی به کمک فلنج به این شکل است که به‌جای جوشکاری و در مکان‌هایی که روش جوش به ساختمان و اتصالات آن آسیب می‌زند، به‌عنوان روش جایگزین استفاده می‌شود.

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*

برای دریافت شرایط پرداخت ویژه انواع لوله و تیوب با ما در تماس باشید.