لوله ۵ لایه و کاربرد آن

لوله ۵ لایه

فرض کنید در خانه در حال استراحت هستید که می‌بینید قسمتی از لوله‌ کشی داخلی منزل با مشکل مواجه شده است، در این حال دردسرهای شما آغاز خواهد شد،‌ به خصوص اگر نیاز باشد لوله‌کشی داخل ساختمان را به طور کامل عوض کنید. چرا که این مسئله موجب می‌شود چندین روز در زندگی خود دچار مشکل شوید و نتوانید کارهای روزمره خود را به درستی انجام دهید.

اما نگران نباشید، شما می‌توانید این بار از اتصالات لوله‌ای استفاده کنید که دیگر تا مدت‌ها نیازی به تعویض لوله در منزل خود نداشته باشید و از کیفیت لوله‌کشی منزل خود مطمئن باشید. کارشناسان امروزه استفاده از لوله ۵ لایه را به مردم توصیه می‌کنند. در این مقاله قصد داریم به معرفی این نوع لوله بپردازیم.

 

آشنایی با لوله و اتصالات ۵ لایه

این محصول یکی از مهم‌ترین موارد کاربردی در سیستم‌های مدرن صنایع ساختمان، تهویه مطبوع و سیستم‌ های آب سرد و گرم است. در سازه مربوطه از لوله و اتصالات ۵ لایه استفاده شده است. این فایل‌های ۵ لایه در دو نوع PERT و PEX تولید می‌شوند که شامل دو لایه پلی اتیلن مخصوص (به همراه یک لایه آلومینیومی (Al) در وسط و دو لایه خمیری مخصوص است که لایه بیرونی را به وسط وصل می‌کند. علاوه بر این، مواد داخلی این لوله‌ها از برنج با روکش کروم ساخته شده است.

لوله‌های ۵ لایه به دلیل ویژگی‌های ساختاری مانند انتقال سیالات اسیدی و پایه، مقاومت در برابر خوردگی و فشار زیاد، احتمال کم انسداد لوله به دلیل نرم بودن سطح داخلی، عایق بودن دمای بالا و سایر ویژگی‌های مهم و قابل توجه، بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. در سیستم‌های مختلف از جمله تاسیسات سرمایشی، گرمایشی و HVAC، سیستم‌های گرمایش زمینی، انتقال آب در رایزرها و کلیه سیستم‌های بهداشتی آب سرد و گرم از این لوله‌ ها استفاده می‌شود.

 

لوله ۵ لایه به چه صورتی است؟

از آنجایی که تعویض لوله‌کشی کار بسیار سختی است، ضرورت دقت در کیفیت لوله‌ ها در هنگام خرید بسیار مهم است. لوله‌ های فلزی که در گذشته استفاده می‌شد، همزمان با توسعه فناوری منسوخ شد و استفاده از لوله‌ های پلاستیکی رواج یافت. اما این لوله‌ ها مناسب نبودند. لوله‌های فلزی وزن بالایی داشتند و باید زمان زیادی برای نصب آن‌ها صرف می‌شد. از سوی دیگر در طول زمان فرسوده می‌شدند و باعث بروز معضلات بسیاری می‌شدند. لوله‌های پلاستیکی هم نمی‌توانستند در دمای بالا دوام بیاورند و گزینه مناسبی برای لوله‌کشی آب گرم محسوب نمی‌شدند.

تا اینکه تولید لوله‌ های همه این مسائل و معضلات را به طور کامل از بین برد. امروز دیگر از لوله های پنج لایه برای این منظور استفاده می‌شود. لوله ۵ لایه در واقع ترکیب لوله فلزی و پلیمری است که ساختار لوله‌کشی ساختمان را به طور کامل متحول کرده است.

طراحی این لوله ها به شکلی است که یک لایه آن از آلومینیوم، و دو لایه دیگر که لایه اول را احاطه کرده‌اند، از پلیمر ساخته شده‌اند، و با چسب‌های مخصوص این لایه‌ها به هم چسبانده‌اند. استفاده از آلومینیوم باعث افزایش قابل توجه استحکام این لوله‌ها شده است. از سوی دیگر
فناوری پیشرفته جوشکاری اولتراسنیک برای اتصال دو سوی لایه آلومینیومی مورد استفاده قرار گرفته است. لایه‌های پلیمری به کاهش وزن لوله منجر شده است که این امر نصب و نگهداری آن را بسیار آسان‌تر کرده است.

مطالب پیشنهادی

 

لوله‌های پنج لایه را بر اساس استاندارد خاصی نام‌گذاری می‌کنند. این استاندارد به این صورت است که از سمت چپ به سمت راست انجام می‌شود، ابتدا نام نوع پلیمر داخلی، سپس نام نوع فلز و در پایان نام نوع پلیمر خارجی به کار رفته در این لوله گفته می‌شود.

لوله ۵ لایه چند نوع است؟

نوع پلیمر استفاده شده در لوله پنج لایه کیفیت آن را مشخص می‌کند. امروز لوله‌های پنج لایه را طبق نوع پلیمر استفاده شده در آن تقسیم می‌کنند که بر این اساس لوله ۵ لایه سه دسته است.

 

۱) لوله ۵ لایه PE:

این لوله‌ها معمولاً به صورت PE-Al-PE مشخص می‌شوند. پلیمر این لوله‌ها نوع پلی اتیلن است. که در برابر فشار خیلی مقاوم نیست، و به همین دلیل برای لوله‌کشی آب گرم مناسب نیست. اما قیمت مناسبی دارد و استفاده از آن آسان است که این مسئله باعث پرفروش شدن آن شده است.

 

۲) لوله ۵ لایه PERT:

در این نوع لوله نیز پلیمر پلی‌ اتیلن به کار رفته است، اما در نوع مولکول به کار رفته، با لوله‌ های PE تفاوت دارد. به همین دلیل در برابر فشار آب بسیار مقاوم است و می‌توان از آن در دمای تا 70 درجه استفاده کرد. پس بهترین گزینه برای لوله‌کشی آب گرم است.

 

۳) لوله ۵ لایه PEX:

این لوله از پلیمرهایی ساختهشده که پیوندهای عرضی بسیار مستحکمی دارند. این لوله‌ها توان مقاومت در برابر دمای ۹۵ درجه را دارند و برای لوله‌کشی شوفاژ و آب گرمکن بسیار مناسبند.

 

ویژگی‌های لوله ۵ لایه چیست؟

این لوله‌ها به دلیل وجود ۵ لایه، معایب بسیار کمی دارند و در عین حال دارای ویژگی‌های مثبت بسیاری هستند. این ویژگی‌های مثبت به شرح زیر است:

  • مقاومت در برابر دما
  • مقاومت در برابر نفوذ اکسیژن
  • مقاومت در برابر مواد شیمیایی
  • مقاومت در برابر فشار آب
  • ضریب انبساط کم که باعث می‌شود در طول زمان خیلی آسیب نبینند.

 

کاربرد لوله ۵ لایه چیست؟

این لوله‌ها کاربرد بسیاری دارند که برخی از آن‌ها به شرح زیر است:

  • لوله‌های آب سرد و آب گرم ساختمان‌ها لوله‌ کشی‌ های شوفاژ و رادیاتور به دلیل تحمل دمای بالا
  • سیستم های گرمایش از کف
  • کاربرد در صنایع مختلف نفت
  • گاز و پتروشیمی
  • کاربرد در مصارف پزشکی

 

نکات مهم در زمان خرید و قیمت لوله پنج لایه

بهتر است برای سیستم لوله‌کشی ساختمانی و فاضلاب خانگی از لوله‌ های پنج لایه استفاده کنید. البته در هنگام خرید باید به چند نکته بسیار مهم دقت کنید تا بتوانید لوله‌ای مناسب با نیازها و شرایط ساختمان خود تهیه کنید. این نکات عبارتند از: شناسایی دقیق و کامل ویژگی‌های لوله ۵ لایه، شناسایی دقیق کاربرد آن‌ ها، بررسی کیفیت و نحوه اتصال لوله‌ های ۵ لایه در هنگام خرید زیرا اگر لایه‌ های این لوله‌ ها از چسبندگی کافی و مناسبی برخوردار نباشند، کارآیی لازم را نخواهند داشت و باید از خرید آن‌ ها اجتناب کنید و در نهایت خرید از فروشگاه‌ های معتبر که کالای با کیفیت و با استاندارد بالا را به مشتریان خود ارائه می‌دهند.

با مجموعه مقالات پایپینو همراه باشید. اگر سوالای دارید از صفحه تماس با ما یا از بخش نظرات با ما در ارتباط باشید.

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*

برای دریافت شرایط پرداخت ویژه انواع لوله و تیوب با ما در تماس باشید.