لوله کشی برج ها و ساختمان ها

لوله کشی برج ها

در این مقاله می‌خواهیم در مورد لوله کشی برج‌ ها و اهمیت پرداختن به چالش‌ها و مسائل مربوط به آن بپردازیم.
امروزه به دنبال افزایش جمعیت، به منظور فراهم نمودن نیاز این تعداد از جمعیت به مسکن، ساخت و ساز ساختمان‌های اداری و تجاری و برج‌ها نیز افزایش یافته است. اما از طرفی با زیاد شدن تعداد ساختمان‌ها و برج‌ها، هر روز بیش‌تر از روز قبل با مشکل کمبود آب و افت فشار آب در برج‌های بلند و مرتفع مواجه می‌شویم.

بنابراین به ناچار برای رفع مشکل و جلوگیری از افت فشار آب در ساختمان‌های بلند از پمپ آب استفاده می‌کنند. برای تامین آب و همچنین برای حل کردن مسائل و چالش‌های مربوط به برج‌ها و ساختمان‌های بزرگ، باید اقدامات لازم نسبت به تنظیم فشار آب، مهیا کردن دسترسی راحت به آب برای تمامی واحدهای ساختمان و به همین ترتیب راندمان سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی انجام شود و با طراحی و نیز تعیین برنامه‌های از پیش تعیین شده، به رفع مشکلات احتمالی پرداخته شود.

بدیهی است که هر نوع ساختمانی برای سکونت و همچنین تامین آسایش و رفاه ساکنین خود، نیاز به اجرای صحیح لوله کشی‌های آب، گاز و … به منظور انتقال و هدایت مواد مورد نظر به کمک این لوله‌ها به فضای داخلی هر یک از این واحدها دارد. بنابراین در صورتی که لوله کشی ساختمان به طرز صحیحی انجام شده باشد، تاثیر بسیار زیادی در تامین رفاه حال ساکنین آن خواهد داشت. عملیات لوله کشی برج‌ها و ساختمان‌های بزرگ که همزمان با ساخت و ساز ساختمان انجام می‌گیرد، به دو روش روکار و توکار انجام می‌شود.

انواع سیستم‌های لوله کشی ساختمان‌ها

برای لوله کشی آب انواع ساختمان‌های اداری، تجاری، مسکونی و همچنین برج‌ها بسته به اندازه و تعداد واحدها و نیز ارتفاع ساختمان می‌توان از دو نوع سیستم لوله کشی استفاده کرد. سیستم‌های لوله کشی در ساختمان‌های کوچک در مقایسه با سیستم‌های لوله کشی برج‌ها و ساختمان‌های بلند و ساختمان‌هایی با مساحت بالا متفاوت است. این سیستم‌های لوله کشی عبارتند از:

 سیستم لوله کشی با موتورخانه مرکزی

سیستم‌ لوله کشی با موتورخانه مرکزی همانطور که از نام آن مشخص است، وابسته به بخش موتورخانه ساختمان بوده و تأمین آب مصرفی مورد نیاز در ساختمان به شکل مرکزی و برای تمامی واحدها به صورت مشاع است. عملکرد این نوع از سیستم لوله کشی ساختمان به این صورت است، که در مرحله اول آب به مخزن ذخیره وارد می‌شود و پس از آن توسط قطعه‌ای به نام کلکتور به سایر واحدهای ساختمان ارسال می‌گردد؛ چرا که در چنین سازه‌های مرتفع و گسترده‌ای، سیستم‌های فشار آب شهری به تنهایی قادر به تأمین فشار آب مورد نیاز مصرفی در واحدها نیستند.

سیستم لوله کشی آب به وسیله انواع پمپ‌ ها

در سیستم های لوله کشی آب به وسیله انواع پمپ‌ها؛ عملکرد سیستم لوله کشی ساختمان به این صورت است، که در مرحله اول آب شهری به مخزن ذخیره آب وارد شده و پس از آن به کمک پمپ به داخل واحدهای ساختمان منتقل می‌شود. این نوع از سیستم‌های لوله کشی برای ساختمان‌‌های مسکونی کوچک کاربرد دارند که در این سیستم یا مخزن ذخیره آب در پشت بام قرار می‌گیرد و آب به کمک لوله‌ها به سمت پشت بام هدایت می‌شود و با فشار ثقلی به داخل واحدها وارد می‌شود و یا منبع ذخیره آب در پارکینگ ساختمان قرار داده می‌شود و پمپ آب نیز در کنار منبع آب نصب می‌شود.

مشکل تأمین فشار آب در لوله کشی برج‌ ها و ساختمان‌ های بلند

امروزه پرداختن به مشکل افت فشار آب در لوله کشی برج‌ها و ساختمان‌های بلند، به ویژه در واحدهایی که در طبقات بالاتر قرار دارند، بسیار چالش برانگیز شده است. از جمله دلایل مناسب نبودن فشار آب در این ساختمان‌ها می‌توان به کمبود آب و همچنین تأثیر نیروی جاذبه اشاره کرد. بنابراین برای رفع این مشکلات در ساختمان‌ها لازم است، که سیستم‌های لوله کشی برج‌ها و آبرسانی در ساختمان‌های بلند مطابق با استاندارها و اصول خاص و همچنین توسط افردی انجام شود که تخصص کافی را در این زمینه داشته باشند.

استفاده از پمپ آب خانگی در سیستم لوله کشی ساختمان‌ها، یکی از اصلی‌ترین راه حل‌های رفع این مشکل در سازه‌های مرتفع است.

 

بهبود فشار آب در لوله کشی برج‌ ها با استفاده از پمپ آب خانگی

پمپ آب ساختمان یک دستگاه مکانیکی است که با استفاده از نیروی الکتریسیته، سیالی را که در داخل آن در حال عبور است، با فشار و قدرت بیشتری انتقال می‌دهد. دلیل اصلی استفاده از پمپ آب در لوله کشی برج‌ ها این است که در مجتمع‌ها و برج‌ها فشار آب وارد شده به ساختمان کم است، به همین دلیل جهت بهبود و تقویت فشار آب ساختمان در واحدهای مختلف از پمپ آب خانگی استفاده می‌شود. بنابراین پمپ آب در این گونه ساختمان‌ها نقش مهمی را ایفا می‌کند. اما پمپ آب انواع مختلفی دارد که باید در انتخاب آن به مواردی از جمله متراژ واحدهای ساختمان، تعداد شیرهای نصب شده در ساختمان، تعداد طبقات ساختمان و … توجه شود.

نحوه عملکرد پمپ آب ساختمان در لوله کشی برج‌ ها به این صورت است که پمپ آب خانگی نیروی الکتریکی را به نیروی جنبشی تبدیل کرده و با این کار انرژی را به سیالی که در حال گردش است، منتقل می‌کند و موجب می‌شود که آب مصرفی ساختمان با فشار و شدت بیشتری به داخل واحدها منتقل شود.

البته با نگاهی دقیق‌تر روش کار این پمپ‌ها در سیستم‌های لوله کشی برج‌ ها و ساختمان‌های بلند، به این صورت بیان می‌شود که در مرحله اول، پمپ نیروی مورد نیاز خود را از الکتروموتور می‌گیرد و پس از آن با وارد شدن سیال به مخزن داخلی پمپ خانگی، پروانه موجود در ساختار پمپ شروع به چرخیدن و گردش می‌کند و با چرخیدن این پره‌ها، انرژی جنبشی حاصل از گردش آن‌ها به آبی که درون مخزن پمپ در حال عبور است، منتقل شده و این فرآیند سبب افزایش انرژی سیال شده و موجب می‌گردد که آب با فشار و توان بیشتری به داخل واحدها راه پیدا کند.

مسائل عمومی تعمیرات و نگهداری سیستم لوله کشی برج‌ ها

محافظت و نگهداری از سیستم لوله کشی برج‌ها، یکی از مهم‌ترین مسائلی است که باید در این گونه از ساختمان‌ها به آن‌ها توجه کرد. به منظور حفظ و نگهداری صحیح از این سیستم‌های حساس و گران در ساختمان، باید سیستم لوله کشی برج‌ها، در بازه‌های زمانی مشخص توسط متخصصان این حوزه چک شوند. اما اگر برای چک کردن این سیستم‌ها از افراد بی‌تجربه و غیر متخصص استفاده شود، ممکن است هزینه‌های گزافی را برای سیستم لوله کشی برج‌ها و همچنین برای ساختمان ایجاد کنند.

مطلب پیشنهادی

یکی دیگر از مشکلات رایج در این ساختمان‌ها، قطع شدن برق است که این مسئله تاثیر مستقیمی بر روی تقویت کننده‌های فشار آب دارد، حتی ممکن است در صورت قطع شدن برق، ساکنان واحدهای مختلف در این ساختمان‌ها قادر به استفاده از آب نیز نباشند.
یکی دیگر از خطرهای موجود این است که در این مواقع ممکن است حتی موجب ترکیدن لوله‌ها شود، چرا که قطع شدن آب به خودی خود باعث ایجاد فشار هوا در لوله می‌شود و پمپ‌های تقویت کننده نیز این فشار را تشدید می‌کنند و در نتیجه ممکن است یک فاجعه برای ساختمان ایجاد شود. به همین دلیل در این مواقع ضروری است که این تقویت کننده‌ها قطع شوند.

نگهداری و محافظت از سیستم لوله کشی برج‌ ها و سازه‌های بلند نسبت به ساختمان‌های معمولی به شدت سخت می‌باشد؛ بنابراین از آن جایی که این ساختمان‌ها چالش‌های زیادی دارند، باید به آن‌ها توجه زیادی شده و برای حفظ و نگهداری آن‌ها، بهترین و دقیق‌ترین روش‌ها پیاده سازی شوند.

 

امیدواریم این مقاله از پایپینو درباره لوله کشی برج ها و ساختمان ها برای شما مفید بوده باشد. اگر سوال یا راهنمایی نیاز دارید در قسمت نظرات یا گفتگو آنلاین حتما با ما در میان بگذارید.

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*

برای دریافت شرایط پرداخت ویژه انواع لوله و تیوب با ما در تماس باشید.