بررسی مزایا و معایب لوله های مسی

لوله های مسی

در تاریخ طولانی لوله‌کشی، مواد مختلف زیادی استفاده شده است که اولین آن چوب توخالی بوده است. در عصر لوله‌کشی داخلی مدرن، محبوب‌ترین ماده برای چندین دهه فولاد گالوانیزه بود که از هر فلزی که قبلا استفاده شده بود بادوام‌تر بود. پس از آن بود که استفاده از فولاد در لوله کشی داخلی رایج شد و امروزه بسیاری از خانه‌ها و دفاتر شغلی همچنان از لوله‌های فولادی  به جای لوله های مسی استفاده می‌کنند.

اما به دلیل تمایل فولاد به خوردگی در طول زمان، لوله‌های مسی به عنوان فلز منتخب در طول 70 سال گذشته جایگزین فولاد گالوانیزه شده‌اند. امروزه مس در رقابت با پلاستیک‌هایی مانند PEX، PVC و CPVC است، اما همچنان یک انتخاب محبوب باقی مانده است. ما در این مقاله به این مسئله خواهیم پرداخت که چه چیزی مس را به یک انتخاب جذاب برای لوله‌کشی تبدیل می‌کند، و چرا گاهی اوقات پلاستیک گزینه بهتری است.

 

مزایا لوله های مسی

مس یک فلز طبیعی مقاوم در برابر خوردگی است، در حالی که فولاد گالوانیزه در نهایت به دلیل آسیب‌های ناشی از خوردگی نشت می‌کند و می‌شکند. مس یک فلز بادوام است (قابلیت تحمل فشار 1000 پوند بر هر اینچ مربع(psi)) و همچنین سبک وزن است که کار با آن را آسان‌تر می‌کند، (در هزینه‌های نیروی کار صرفه‌جویی می‌کند) و همچنین ساخت آن در اندازه‌های طولانی بدون تکیه‌گاه آسان‌تر است. همچنین ارزان‌تر از فولاد، و بدون سرب است.

لوله های مسی نسبت به لوله‌های پلاستیکی با محیط زیست سازگارتر است، زیرا از فلز طبیعی تشکیل شده است، در حالی که پلاستیک مصنوعی مقدار زیادی گازهای گلخانه‌ای را در طول تولید ایجاد می‌کند.

مطالب پیشنهادی:

 

معایب لوله های مسی

اگرچه لوله‌های مسی تقریباً از همه نظر نسبت به لوله‌های فولادی گالوانیزه برتری دارند، اما مواردی وجود دارد که لوله‌های PEX و CPVC از مس پیشی می‌گیرند. اگرچه مس هزینه کمتری نسبت به قیمت لوله فولادی دارد، اما قیمت آن بیشتر از پلاستیک است. لوله‌ های مسی همچنین با مشکل اسیدیته آب مواجه می‌شوند، بنابراین برای سیستم‌های لوله کشی که آب را از چاه می‌کشند، مناسب نیستند.

مس تا جای ممکن یک فلز قابل انعطاف است، اما لوله‌های پلاستیکی می‌توانند بیشتر خم شوند تا تقریباً در هر فضایی که لازم است قرار بگیرند. رنگ‌بندی لوله‌های پلاستیکی استفاده از آنها را برای لوله کش‌ها آسان‌تر می‌کند، زیرا می‌توانند رنگ‌های خاصی را برای لوله‌های گرم و سرد تعیین کنند.

وقتی نوبت به تامین لوله‌کشی خانه شما می رسد، نیازی به تصمیم‌گیری در مورد لوله‌های مسی یا لوله‌های پلاستیکی ندارید. یک لوله‌کش ماهر این دو را با هم مخلوط می‌کند و از مس برای خطوط اصلی و سپس PEX و CPVC برای خطوط انشعاب استفاده می‌کند و بهترین ماده را برای هر کار شناسایی می‌کند. به همین دلیل است که همیشه باید لوله‌کشی خود را به جای یک آماتور به یک متخصص با دانش بسپارید.

اگر نیاز به تعویض لوله‌کشی دارید، ممکن است سوال برای شما ایجاد شود که لوله‌کش شما از چه نوع لوله‌هایی استفاده می‌کند. لوله های مسی به لوله‌های استاندارد در صنعت لوله‌کشی تبدیل شده‌اند و سال هاست که در کاربردهای لوله‌کشی مورد استفاده قرار می‌گیرند. لوله‌های پلاستیکی در دهه 1970 معرفی شدند و جایگزین مناسبی برای لوله‌کشی مسی هستند.

اگر با لوله کش‌های حرفه‌ای برای اجرای یک پروژه لوله‌کشی در خانه خود کار می‌کنید، آنها ممکن است تعویض لوله‌های قدیمی را با لوله‌های مسی بادوام و قابل اعتماد توصیه کنند. این نوع مواد لوله اغلب برای ساخت و یا بازسازی سیستم‌های لوله کشی خطوط گاز در خانه‌ها استفاده می‌شود.

 

مزایای استفاده از لوله های مسی در لوله کشی

 

لوله‌های مسی بادوام هستند

لوله‌های مسی ثابت کرده‌اند که دوام فوق‌العاده ای دارند. این ماده لوله‌کشی قادر است تا فشار 1000 psi را تحمل کند. طول عمر متوسط ​​لوله‌های مسی بسته به متغیرهایی مانند آب و هوای اطراف، کیفیت آب و الگوهای عملیاتی بین 50 تا 70 سال متغیر است.یکی دیگر از دلایل محبوبیت لوله‌های مسی توانایی آنها در تحمل دماهای سرد و گرم است. این لوله‌ها در مقایسه با مواد دیگر کمتر در طول فصل زمستان یخ می‌زنند. علاوه بر این، لوله های مسی در برابر خوردگی ناشی از آب مقاوم بوده و دارای میزان واکنش‌پذیری کافی هستند.

 

لوله‌های مسی آب را آلوده نمی‌کنند

در حالی که انواع دیگر لوله‌های فلزی مانند سرب، آهن و فولاد گالوانیزه دیگر استفاده نمی‌شوند، لوله‌های لوله‌کشی مسی امتحان خود را پس داده‌اند، زیرا مواد خطرناک را در آب رها نمی‌کنند. علاوه بر این، لوله‌های مسی قابل بازیافت هستند و می‌توانند در بیرون نصب شوند.

لوله‌های مسی سبک هستند: نصب لوله‌های مسی لوله‌کشی برای حرفه‌ای ها آسان است، سنگین نیستند. علاوه بر این، این ماده بسیار انعطاف‌پذیر است و می‌تواند در فواصل بزرگ در سراسر خانه گسترش یابد. از آنجایی که مس بسیار بادوام است، برای تامین نیازهای شما به مواد یا تجهیزات پشتیبانی نیاز ندارد.

 

لوله‌های مسی برای محیط زیست ضرر کمتری دارند

برخلاف لوله‌های PEX و PVC، فرآیند تولید لوله‌های لوله‌کشی مسی سازگار با محیط‌زیست است، زیرا انتشار گازهای گلخانه‌ای و مواد شیمیایی کم‌خطر‌تری را در محیط زیست منتشر می‌کند. علاوه بر این، لوله‌های مسی در پایان عمر خود قابل بازیافت هستند. لوله‌های لوله کشی مسی مقاوم در برابر آتش هستند از آنجایی که لوله‌های مسی دارای درجه حرارتی بالایی هستند، در برابر آتش‌سوزی مقاومند. برای صاحبان خانه که نگران استفاده از مواد مقاوم در برابر آتش هستند، مس یک انتخاب عالی است.

 

معایب استفاده از لوله های مسی در لوله کشی

 

لوله‌های مسی گران هستند

دلیل اصلی افزایش لوله‌کشی جایگزین، هزینه است. لوله های مسی گرانتر از لوله‌های پلاستیکی مانند پلی وینیل کلراید (PVC) یا پلی اتیلن متقاطع (PEX) هستند. دومی به دلیل استحکام و انعطاف‌پذیری خود به سرعت در حال تبدیل شدن به یک استاندارد در بسیاری از کاربردهای مسکونی است.

 

لوله‌های مسی لوله‌کشی ممکن است طعمی فلزی به آب اضافه کنند

لوله‌های لوله کشی مسی در حالی که بسیار عالی هستند، اما ممکن است طعم فلزی به آب آشامیدنی شما اضافه کنند، که ممکن است برای برخی از صاحبان خانه ناخوشایند باشد.

 

لوله‌های مسی نمی‌توانند آب اسیدی را تحمل کنند

اگر به آب چاه یا آب با سطوح اسیدی بالا متکی هستید، ممکن است چند سال پس از نصب با لوله‌های مسی خانه خود مشکل داشته باشید. استفاده از لوله‌های لوله کشی مسی را فقط در مناطقی که به سیستم آبرسانی شهری بهداشتی متصل هستند توصیه می‌کنیم.

امیدواریم این مقاله از دانشنامه صنعت پایپینو برای شما مفید بوده باشد. اگر سوال یا پیشنهادی دارید خوشحال می‌شویم از طریق چت آنلاین یا در بخش نظرات با ما درمیان بذارید

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*

برای دریافت شرایط پرداخت ویژه انواع لوله و تیوب با ما در تماس باشید.