روش های تولید و فرمول محاسبه وزن لوله

فرمول محاسبه وزن لوله

لوله در واقع یک ظرفی به شکل دایره است که توخالی است و قطر، ضخامت و طول مشخصی نیز دارد. از این وسیله برای انتقال مواد مایع استفاده می‌شود. جنس این لوله‌ های فولادی از فولاد کربن دار است که به خصوص در زمینه لوله‌کشی و انتقال آب و فاضلاب از آن‌ها استفاده می‌کنند. قطر این لوله‌ ها بسیار زیاد است و آن‌ها را در زیر خاک قرار می‌دهند. در ادامه با فرمول محاسبه وزن لوله فولادی همراه ما باشید.

 

لوله فولادی به گونه‌ای تولید می‌شود که مقاومت بسیار بالایی در برابر کشش و فشار و همچنین در برابر خوردگی داشته باشد. ویژگی دیگر این لوله‌ها این است که می‌توان به راحتی با جوش دادن اتصالات، طول آن را افزایش داد. در عین حال بهتر است که این کار به یک جوشکار مجرب و کارکشته سپرده شود، زیرا در صورت جوش دادن نامناسب، مقاومت آن‌ها در برابر خوردگی خارجی کاهش خواهد یافت.

 

روش‌های مختلف تولید لوله فولادی

ساخت لوله‌های فولادی شیوه‌های مختلفی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به شیوه بدون درز، جوش دادن و قالب گیری اشاره کرد. روش‌های بدون درز به این صورت است که فولاد داغ را وارد قالب مورد نظر می‌کنند و پس از آن شکل لوله را تعیین می‌کنند. این روش مخصوص تولید لوله‌های فولادی با قطر 500 میلی‌متر است که با کیفیت بسیار بالایی تولید می‌شوند که البته قیمت آن‌ها نیز بسیار زیاد است. روش جوش دادن نیز به این صورت است که ورق فولادی را روی قالب مورد نظر قرار می‌دهند و سپس با استفاده از لحیم درز لوله جوش می‌دهند. ایراد این روش این است که لوله‌های تولید شده کیفیت پایینی دارند و به همین دلیل قیمت آن‌ها نیز کمتر است.

 

روش قالب گیری نیز به این صورت انجام می‌شود که ابتدا مایع داغ را به داخل قالب‌ها می‌ریزند و سپس لوله تولید می‌شود. در این روش نیز کیفیت کار بسیار بالا است و لوله تولید شده به این روش در برابر ضربه مقاومت بالایی دارد. البته این نکته را در نظر بگیرید که این روش خیلی متداول نیست. در عین حال وزن لوله بستگی زیادی به روش تولید آن دارد. در صورتی که از محافظ‌های داخلی و خارجی برای افزایش مقاومت لوله در برابر زنگ زدگی استفاده شود، وزن آن افزایش می‌یابد.

 

فرمول محاسبه وزن لوله فولادی لوله چیست؟

مهم‌ ترین مورد استفاده لوله‌ های فولادی گالوانیزه تهویه هوا است، البته از آن برای تخلیه فاضلاب در لوازم بهداشتی کوچک هم استفاده می‌کنند. در تولید این لوله‌ها ورق فولادی نرم به کار می‌رود. روش تولید این نوع ورق‌های فولادی به این صورت است که آن را با فشار به داخل قالب می‌ریزند و درز را جوش می‌دهند و پس از آن لوله را در یک وان که روی اندود است، قرار می‌دهند.

مطالب پیشنهادی:

در تولید لوله آهنی گالوانیزه نیز از آهن سفید نورد شده استفاده می‌کنند که در این شیوه نیز درز را جوش می‌دهند و لوله را داخل فلز مذاب روی قرار می‌دهند. وزن لوله‌هایی که به این شیوه تولید می‌شود، سبک یا متوسط است. تمام انواع لوله‌های فولادی و آهنی را به صورت شاخه‌ای تولید می‌کنند که طول آن‌ها شش متر است. لوله‌های فولادی در صنعت و احداث ساختمان بسیار پرکاربرد هستند و به همین دلیل نحوه محاسب وزن آن‌ ها امری بسیار مهم و ضروری است. فرمول محاسبه وزن لوله فولادی، به شرح زیر است:

 

(قطر بیرونی لوله (mm) – ضخامت لوله (mm)) * ضخامت لوله (mm) * 3.14 * 0.00785 * طول لوله (m) = وزن لوله (kg)

نکته مهم در این زمینه این است که وزن همه انواع لوله‌ها با این فرمول محاسبه می‌شود و تفاوتی در انواع لوله‌ها وجود ندارد. بنابراین فرمول محاسبه وزن لوله فولادی برای تمام لوله ها کاربرد دارد.

 

نکات مهم در برش لوله‌های فولادی در صنعت

روش‌های متنوعی برای برش دادن لوله‌های فولادی وجود دارد که البته انتخاب نوع برش آن‌ها، به مسائل مختلفی بستگی دارد، از جمله ماده اولیه که برای تولید لوله به کار رفته است، قطر دیواره، قیمت لوله فولادی، مسائل مربوط به تهویه مطبوع، حجم تولید، بازده برش، هزینه‌های سربار و قیمت آهن آلات. روش‌های برش لوله‌های فولادی به شرح زیر است:

 

1) برش لوله فولادی به روش وایر کاتینگ

ایراد این روش این است که سرعت برش کندی دارد و نیاز به صرف زمان طولانی برای انجام کار به این شیوه است. از سوی دیگر پس از برش لوله با استفاده از این روش، باید بار دیگر لوله را پولیش کنید. زیرا رنگ آن پس از برش عوض می‌شود.

2) برش لوله فولادی به روش دستگاه جوشکاری

این روش نیز به دلیل ایجاد آلودگی بسیار ناشی از غبار و اشعه الکترود، برای انسان خطرناک است. از سوی دیگر وقتی کار به اتمام رسید و لوله خنک شد، جدا کردن قسمت‌های ذوب‌شده از لوله کار بسیار دشواری خواهد بود.

3) روش شعله‌ یا هواگاز برای برش لوله فولادی

ایراد این روش نیز این است که پس از انجام آن رنگ دهانه لوله تغییر می‌کند. زیرا نقطه ذوب این روش از نقطه ذوب مواد سازنده لوله بیشتر است و این مسئله به تغییر رنگ لوله منجر می‌شود.

4) برش لوله فولادی با استفاده از روش دستگاه فرز سنگین

این شیوه مناسبی برای برش لوله است و در آن از صفحه برش مخصوص استفاده می‌شود. این شیوه مزایای بسیاری دارد که از جمله می‌توان به ساییده شدن و صاف شدن لبه‌های تیز و براده‌های آهن اشاره کرد. این شیوه همچنین هزینه بسیار کمتری نسبت به روش‌های دیگر دارد. البته بهتر است در زمان استفاده از این روش لوله‌های با ابعاد کوچک‌تر را ببرید. زیرا در این روش دیسک زیادی مصرف می‌شود.

5) استفاده از روش ماشین تراش اتوماتیک برای برش لوله فولادی

از این روش برای برش لوله فولادی باکیفیت با قطر نازک استفاده می‌کنند. اگرچه دستگاه مورد استفاده در این روش قیمت بالایی دارد، اما کیفیت و دوام آن بسیار بالا و منحصر به فرد است. البته استفاده از این دستگاه فقط از عهده افراد آموزش‌دیده برمی‌آید. برای برش لوله‌های فولادی با طول زیاد، از این دستگاه استفاده نکنید.

6) برش لوله فولادی با دستگاه چرخشی اتوماتیک

در این روش هنگام برش لوله فولادی نیازی به جابه‌جایی دستگاه نیست، و مهم‌ترین مزیت آن این است که می‌توان لوله‌های فولادی بسیار بزرگ را با آن برش داد.

امیدواریم این مقاله در رابطه با فرمول محاسبه وزن لوله و روش های مختلف برش و تولید این لوله برای شما مفید بوده باشد.

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*

برای دریافت شرایط پرداخت ویژه انواع لوله و تیوب با ما در تماس باشید.