معرفی و بررسی شیر توپی فلنج دار

قیمت شیر توپی فلنج دار

در صنعت شیرآلات شیرهایی مختلف با متریال‌ها و کاربردهای متفاوتی طراحی می‌شوند که یکی از این شیرآلات شیر توپی فلنج دار نام دارد. ما در این مقاله سعی بر بررسی قیمت شیر توپی فلنج دار و نحوه کار آن در بازار داریم.

شیر توپی فلنج دار

در ابتدا می‌خواهیم شما را با نحوه کار و مشخصات فنی شیر توپی آشنا کنیم. شیر توپی از پرکاربردترین شیرآلات چرخشی است که به شکل لب‌گرد و در انواع مختلفی تولید شده و در بازارهای روز جهانی به‌راحتی قابل‌دسترس است. همچنین همه شیرهای توپی عملکرد یکسانی دارند و با حرکت یک کره باز و بسته می‌شوند. در داخل این شیر یک دیسک میانی برای برقرار کردن جریان سیال و قطعات آن تعبیه کرده‌اند. دو نوع متریال برای ساخت بدنه شیر توپی استیل به کار گرفته شده که جنس استیل برای جلوگیری از زنگ‌زدگی و سیت کربن استیل برای استحکام بیشتر استفاده میشود.

شیر توپی فلنج دار بسته به نوع اتصال می‌تواند کاربردهای مختلفی داشته باشد که این کاربردها شامل دنده‌ای، فلش دار، جوشی می‌باشند. عملگرهای طراحی شده در این نوع شیر نوع‌های متفاوتی دارد انواع آن اهرمی، پنوماتیک،گیربکسی و هیدرولیکی برقی نام دارند. این شیر توسط مهندسان به‌طوری طراحی شده که بتوانند با ساختمان ساده‌ای که دارد در تمامی صنایع به کار رود. این شیر در صنایع ای نفت، گاز، پتروشیمی مورداستفاده بوده و در کارخانه‌هایی که دارای جریان سیال همراه با فشار بالا هستند این شیرها کاربرد دارد.

نحوه عملکرد شیر توپی فلنج دار

در این محصول به‌ کاربردن سیت های نرم و عملکرد توپ اهمیت دارد و اولین عمل با شناور شدن توپ آغاز می‌شود و توپ به ساقه اتصال پیدا نمی‌کند. در دومین عمل بر اثر فشار به داخل سیت توپ به پایین هدایت می‌شود و توسط دستگاهی که از قبل تنظیم شده از حرکت مواد سیال جلوگیری می‌شود. سیت می‌تواند در هنگامی که فشار داخل لوله بالاترین نرخ خود را دارد فشار مناسبی را ایجاد کند. معیارهای مهم برای طراحی یک شیر توپی کنترل ابعاد تمام قطعات فلزی، تحمل وارد شده به هم و سطح آن است.

از مهم‌ترین معیارها می‌توان به گرد بودن کامل توپ و جنس به‌ کار رفته در آن برای چسبیدن به مواد نرم و یا مواد سخت اشاره کرد. علاوه بر این باید توجه داشته باشید که موقعیت مهره و پیچ می‌تواند در عملکرد ضد حبابی و ایجاد خلأ نقشی مهم داشته باشد.

مطلب پیشنهادی

 

انواع شیر توپی فلنج دار

این محصول را در بازار با نام دیگری مانند شیر توپی استیل هم می‌شناسند که از نوع‌های در دسترس آن می‌توان به نوع مهار توپی یا گوی میانی، یا نوع مونتاژ بدنه، وضعیت ورودی شیر و نوع اندازه مجرا اشاره کرد. هر نوع از شیرهای توپی استیل به چند دسته تقسیم می‌شوند و از لحاظ گوی میانی به سه دسته شناور بودن توپی، موقعیت ترونیونی، موقعیت استم بالارونده تقسیم می‌شوند. در زمانی که توپ در داخل شیر به حالت شناور قرار دارد توسط چرخش اهرم به حرکت درمی‌آید و این عمل سبب قطع و وصل جریان می‌گردد.

همچنین به علت حجم زیاد بدنه شیر و امکان سنگین شدن توپ در جریاناتی که سیالات پرفشارمی باشند، استفاده از این شیر توصیه نمی‌شود. از لحاظ مونتاژ بدنه شیرهای توپی استیل را می‌توان به دو نوع تمام جوش و بدنهٔ چندتکه تقسیم‌بندی کرد. در حالت تمام جوش، بدنه شیر به‌صورت یک‌تکه طراحی شده و برای زمانی که فشار سیالات زیاد است پیشنهاد می‌شود. در حالت بدنه چندتکه، شیر از چند قسمت جدا تشکیل شده که می‌توان آن را با جوش به هم متصل کرد.

شیر توپی فلنج دار از لحاظ وضعیت ورودی به دودسته تقسیم می‌شود و این دودسته ورودی بالایی، ورودی جانبی یا پایینی نامدارد. شیر توپی استیل از لحاظ اندازه مجرا به مجرای کامل، مجرا کاهنده و مجرای به شکل وی دسته‌بندی می‌شود که شیرهای دارای مجرای کامل قطر داخل مجرایشان با قطر لوله یکسان است و در این حالت می‌تواند فشار کمی را در جریان سیال‌ها ایجاد کند. شیرهای دارای مجرای کاهنده قطر کمتری نسبت به قطر لوله دارند به همین علت هنگامی که سیالات از شیر خارج می‌شوند فشار آنها را می‌توان کاهش داد.

 

استفاده از این نوع شیر در خروجی مخازنی که تحت‌فشار هستند مناسب است و همین ویژگی سبب افزایش قیمت شیر توپی فلنج دار نسبت به سایر شیرهای شده است. در شیر توپی استیل با پورت وی توپ به‌ کار رفته کره کامل نیست و یکی از تفاوت‌های آن در بخش خروجی نسبت به دیگر شیرها است که دایره خروجی به شکل وی تغییریافته و این ویژگی سبب کاربرد آن برای تنظیم جریان سیالات و قطع و وصل آن شده است.

مشخصات فنی شیر توپی فلنج دار

اجزای شیر توپی استیل به شرح زیر است. جزء اول آن بدنه نام دارد و از متریال‌های استیل و یا کربن استیل است که به‌صورت یک، دو و یا سه‌تکه طراحی شده و بخش بعدی بونت نام دارد. این بخش در حقیقت کامل‌کننده بخش بدنه و متصل به آن است. نقش بونت
نگه‌داشتن تمامی قطعات داخل شیر برای استحکام بدنه می‌باشند. بخش بعدی شیر توپی، توپی نام دارد که باهدف دیسک یا مجرابند طراحی شده و می‌تواند به شکل یک توپ توخالی یا سوراخ‌دار در دو طرف خود باشد.

موقعیت توپی در داخل شیر می‌تواند به سه حالت قرار بگیرد. بخش آخر نشیمنگاه که در پایین‌ترین وضعیت شیر قرار گرفته برای آب‌بندی و اتصال دیسک تعبیه شده است. علاوه بر اینها شیر توپی استیل از سایر قطعات مانند پیچ مهره، آب‌بند، بوشینگ، درزگیر و محور تشکیل می‌شود.

اندازه شیر توپی فلنج دار

شیرتوپی استیل از سایز ۳ تا سایز ۳.۸ اینچ برای اتصال دنده‌ای کاربرد دارد و کلاس ۱۵۰ تا ۹۰۰ این شیر از سایز ۲ اینچ تا سایز ۲۴ اینچ تولید می‌شود و برای کلاس ۸۰۰ سایز شیر استیل می‌تواند از سایز ۳ تا ۳۸ اینچ استفاده گردد.

قیمت شیر توپی استیل فلنج دار

شیر توپی استیل فلنج دار در چند کلاس وارد بازار می‌شود که کلاس‌های عرضه شده آن شامل کلاس ۱۵۰، ۳۰۰ و ۶۰۰ است. کلاس ۱۵۰ بیشترین کاربرد را نسبت به سایر کلاس‌ها دارد و دقت کنید که قیمت شیر توپی فلنج دار در هر کلاس متغیر است و قیمت آن بسته به نرخ ارزو دلار تغییر می‌کند. البته سایزهای بزرگ این محصول قیمت بیشتری نسبت به سایزهای کوچک دارند. قیمت شیر توپی استیل کلاس ۳۰۰ بسته به نوع فلز بدنه و سیت نشیمنگاه متغیر است.

 

 کاربردهای شیر توپی استیل

این شیر یکی از پرکاربرد ترین شیرهای صنعتی در صنایع مختلف مانند صنایع داروسازی، پتروشیمی، نفت، گاز و آب و فاضلاب است و علاوه بر این در صنایعی که سیالات فشار زیادی دارند کاربرد دارد. از کاربردهای مهم شیر توپی فلنج دار تنظیم دبی جریان است که کلاس‌های مختلف شیر توپی فلنج دار برای استفاده در جریانات حساس و پرفشار طراحی شده‌اند.

شیر توپی استیل جزو ایمن‌ترین شیرها در صنعت به‌حساب می‌آید و شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت شیر توپی فلنج دار و سایر کاربردها در سایت پایپینو دیدن فرمایید. با پیشرفت علم مهندسان شیرآلات مخصوص و حساسی را طراحی کرده‌اند. امیدواریم اطلاعات مناسبی هم در مورد قیمت شیر توپی استیل و هم نحوه کار آن برای شما عزیزان ارائه کرده باشیم.

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*

برای دریافت شرایط پرداخت ویژه انواع لوله و تیوب با ما در تماس باشید.