زنگ زدگی آهن و ۹ روش جلوگیری از آن

جلوگیری از زنگ زدگی آهن

زنگ‌ زدگی آهن مسئله‌ای است که می‌تواند به سرعت به یک مشکل بزرگ تبدیل شود. این معضل کارکرد و ثبات ماشین‌آلات مهم را از بین می‌برد و می‌تواند هزینه های زیادی برای کسب و کار شما داشته باشد. آگاهی از نحوه جلوگیری از زنگ‌زدگی به طور موثر و برخی اقدامات پیشگیرانه کوچک می‌تواند در هزینه شما صرفه‌جویی و از بروز مشکلات جدی جلوگیری کند.

چگونه از زنگ‌ زدگی آهن در هر شرایطی جلوگیری کنیم

به طور خلاصه، بهترین راه برای جلوگیری از زنگ زدگی آهن، جلوگیری از رسیدن رطوبت به فلز یا استفاده از موادی است که کندتر خورده می‌شوند. موارد زیر بهترین راه‌های جلوگیری از زنگ‌زدگی است.

  • استفاده از آلیاژ
  • استفاده از روغن
  • ایجاد یک پوشش خشک روی آهن
  • رنگ کردن فلز
  • انبار کردن به شیوه صحیح
  • گالوانیزه کردن
  • ایجاد پوشش پودری
  • بسته‌بندی VCI
  • آبی شدن

حال هر یک از این 9 روش را به صورت خلاصه توضیح می‌دهیم.

۱) از آلیاژ استفاده کنید:

بسیاری از سازه‌های فضای باز مانند پل‌ها از فولاد ساخته شده‌اند تا اثرات زنگ‌ زدگی را کاهش دهند. اگرچه خوردگی برای همه فلزات رخ می‌دهد، اما سرعت آن در فلزات مختلف متفاوت است. به همین دلیل است که آلیاژهایی که از دو یا چند فلز مختلف ساخته شده‌اند در برابر زنگ‌زدگی مقاوم هستند. از نظر فنی، همه انواع فولاد در حال حاضر آلیاژی هستند، زیرا از آهن و کربن ساخته شده اند. با این حال، افزودن فلزات دیگر مانند کروم، نیکل، منگنز و غیره، انواع مختلفی از آلیاژهای فولادی را ایجاد می کند.

برخی از آن‌ها مانند فولاد ضد زنگ، برای جلوگیری از زنگ‌ زدگی کامل ساخته شده‌اند. اگرچه این وسیله به طور قطع کاملاً در برابر خوردگی مقاوم نیستند، اما سرعت زنگ‌زدگی آن‌ها بسیار کندتر است. سایر آلیاژها، لایه‌ای از زنگ‌زدگی را به خود می‌گیرند، اما در شرایط مناسب، زنگ‌زدگی را متوقف می‌کنند.

تغییر ترکیب فولاد رسانایی، ظاهر و بسیاری خواص دیگر آن را تغییر می‌دهد. مهم است که نحوه جلوگیری از زنگ‌زدگی را در نظر بگیرید، اما همچنین مطمئن شوید که آلیاژ فولاد برای کاربرد مناسب است. علاوه بر این، تکنیک‌های جوشکاری مورد استفاده و محیط اطراف را در نظر بگیرید، زیرا همه این موارد بر میزان خوردگی تأثیر می‌گذارد.

۲) روغن بمالید:

اکثر دارندگان اسلحه اهمیت روغن‌کاری مناسب سلاح‌های گرم را حتی زمانی که از سلاح‌ها استفاده نمی‌شود، می‌دانند. روغن نه تنها قطعات فلزی را روان می‌کند و به آنها اجازه می‌دهد تا با اصطکاک کمتری حرکت کنند، بلکه این کار یک سد محافظ در برابر زنگ‌ زدگی آهن ایجاد می‌کند. مسئله در اینجا بسیار ساده است. با پوشش روغن، رطوبت نمی‌تواند با آهن موجود در فلز واکنش نشان دهد و باعث زنگ‌زدگی شود.

در حالی که پوشش روغن می‌تواند راهی ساده و موثر برای جلوگیری از زنگ‌ زدگی باشد، مطمئناً یک روش کامل نیست. روغن همچنین گرفتن یک جسم را سخت می‌کند و می‌تواند باعث سر خوردن یا نامتعادل شدن قطعات شود. همچنین ممکن است کار با آن کثیف و ناخوشایند باشد. در نهایت روغن‌کاری باید به طور مکرر انجام شود که این کار نیاز به زمان و انرژی دارد.

۳) یک پوشش خشک اعمال کنید:

برخی از محصولات به طور خاص برای جلوگیری از زنگ زدگی آهن ساخته شده‌اند. عملکرد این محصولات بر اساس همان اصل روغن‌کاری است، یعنی ایجاد یک سد محافظ در برابر زنگ‌زدگی، علاوه بر این، این نوع محصولات پسماند از خود باقی نمی‌گذارند. برای قطعات یا اجزای فلزی که باید تمیز بمانند یا چسبندگی محکمی داشته باشند، یک پوشش خشک پیشگیری از زنگ‌زدگی ایده‌آل است.

محصولات جلوگیری از زنگ‌ زدگی پوشش خشک را می توان از طریق اسپری، غوطه‌وری یا شستشو استفاده کرد. پس از خشک شدن، سد محافظ در جای خود قرار می‌گیرد. فلز ظاهر یا عملکرد متفاوتی نخواهد داشت، بنابراین کاربردهای آن یکسان می‌ماند. همچنین می‌توان از پوشش‌های خشک در ترکیب با روش‌های دیگر برای جلوگیری از زنگ‌زدگی استفاده کرد. به عنوان مثال، ممکن است از یک پوشش خشک روی یک جسم رنگ شده یا پودری استفاده کنید تا سطح محافظت را افزایش دهید.

۴) فلز را رنگ کنید:

استفاده از رنگ مناسب برای جلوگیری از زنگ زدگی آهن بسیار مهم است. رنگ باید بتواند به فلز بچسبد، بنابراین توجه داشته باشید که از چه نوع رنگی استفاده می‌کنید و همچنین به هر نوع پرداختی که قبلاً روی فلز گذاشته شده است نیز دقت کنید. همچنین اگر فکر می‌کنید ممکن است که قطعه رطوبت یا آلاینده‌های زیادی ببیند، به رنگ روغنی نیاز دارید، نه رنگ محلول در آب. در نهایت مراقب اتصالات یا پیچ و مهره‌های جوش داده شده باشید. اگر نقاط ضعیفی در لایه رنگ‌شده وجود داشته باشد یا شکافی پر نشده باشد، این قسمت‌ها شروع به زنگ‌زدگی می‌کنند.

۵) به درستی انبار کنید:

بهترین راه برای جلوگیری از زنگ زدگی آهن نیز ممکن است واضح‌ ترین آن باشد یعنی دور نگه داشتن جسم از رطوبت. آب با آهن واکنش نشان می‌دهد و زنگ می‌زند، بنابراین محیطی که رطوبت نداشته باشد زنگ‌ زدگی ایجاد نمی‌کند. با این حال، به خاطر داشته باشید که حتی هوای معمولی نیز حاوی مقداری رطوبت به شکل نم است. برای جلوگیری کامل از زنگ‌زدگی، به یک مهر و موم ضد آب و هوا نیاز دارید. این کار البته باعث دشوارتر شدن استفاده از قطعه خواهد شد، بنابراین جلوگیری از زنگ‌ زدگی آهن در هنگام ذخیره‌سازی یا حمل و نقل کاری منطقی‌تر به نظر می‌رسد.

۶) گالوانیزه کنید:

مانند همه راه‌های جلوگیری از زنگ‌ زدگی، گالوانیزه نیز محدودیت‌هایی دارد. پوشش روی در برابر نیروهای سخت محیطی مانند باران اسیدی یا نمک مقاومت نمی‌کند. گالوانیزه کردن همچنین ظاهر بیرونی فلز را تغییر می‌دهد و لایه اضافی می‌تواند قسمت‌هایی از قطعه مانند رزوه‌های روی یک پیچ را بپوشاند.

۷)‌ آبی شدن:

فرآیند آبی شدن فولاد در واقع لایه جدیدی را ایجاد می‌کند که شبیه زنگ زدگی آهن است، اما آسیب بسیار کمتری دارد. آبی شدن لایه‌ای از مگنتیت ایجاد می‌کند که اکسید آهن سیاه نیز نامیده می‌شود و به فلزات ظاهری سیاه یا آبی می‌دهد.

آبی شدن معمولاً با اعمال دماهای بالا و محلول نمک انجام می‌شود. این فرآیند معمولاً برای محافظت اقتصادی از سلاح‌های گرم در برابر زنگ‌زدگی استفاده می‌شود. زمانی که فولاد نیز به طور منظم روغن کاری شود، روش مزبور بسیار بهتر عمل می‌کند.

۸) پوشش پودری:

پوشش پودری اغلب برای رنگ آمیزی سریع یک قطعه در خط مونتاژ مورد استفاده قرار می‌شود. اول، الکتریسیته ساکن، یک ماده پودری ساخته شده از اکریلیک، پلی استر، اپوکسی، پلی اورتان یا ماده دیگری را به یک جسم فلزی متصل می‌کند. سپس، پودر در یک کوره ذوب می‌شود و به یک لایه یکنواخت و جامد تبدیل می‌شود. از آنجایی که هیچ مایعی در آن وجود ندارد، پوشش پودری برای پوشش‌ها یا قطعات خاص بسیار ایده‌آل است.

پوشش پودری مانند رنگ‌آمیزی یک جزء فلزی را در یک لایه محافظ می‌پوشاند. این لایه از رسیدن رطوبت به فلز جلوگیری می‌کند و در نتیجه مانع زنگ‌زدگی می‌شود. برای اینکه پوشش پودری به طور موثر از زنگ زدگی آهن جلوگیری کند، پوشش باید دست نخورده باشد. هر ناحیه ضعیفی فلز را در معرض خطر قرار می‌دهد و شرایط را برای زنگ‌زدگی هموار می‌کند.

۹) بسته‌بندی VCI:

بسته بندی VCI یک گزینه بسته‌بندی با کاربری آسان، تمیز و خشک برای جلوگیری از زنگ زدگی آهن و قطعات فلزی است. بازدارنده‌های خوردگی بخار (VCI) نوعی ترکیب شیمیایی هستند که برای محافظت از فلزات آهنی و غیر آهنی در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی مورد استفاده قرار می‌گیرند. افراد این ترکیب را به مواد بسته‌بندی از جمله پلی‌فیلم ها، کاغذ، قطره چکان‌ها، تخته نئوپان، خشک کننده‌ها و بسیاری از اجزای دیگر تزریق می‌کنند.

با مجموعه مقالات پایپینو همراه باشید. اگر سوالی داشتید می‌توانید از بخش نظرات یا چت آنلاین پایپینو با ما در ارتباط باشید

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*

برای دریافت شرایط پرداخت ویژه انواع لوله و تیوب با ما در تماس باشید.