آموزش پرداختکاری فلزات

پرداختکاری

پرداختکاری چیست؟ دلایل استفاده از آن چیست؟

یکی از مهم‌ترین مشاغل مربوط به مواد تولید شده در صنعت، انجام کارهای مربوط به پولیش است که در اصطلاح عامیانه به آن پرداختکاری سطح (به انگلیسی: Surface finishing) گفته می‌شود. معنای این کار این است که سطح مواد تولید شده را صاف و براق کنیم و بر روی آن‌ ها یک سری تغییرات معمول انجام دهیم تا ظاهر آن‌ ها زیباتر شود. پرداخت کاری درباره موادی انجام می‌شود که بیشتر در تولید ظروف و لوازم آشپزخانه کاربرد دارند، مانند پرداخت کاری فلزات و یا شیرآلات.

در ادامه با مقاله آموزش پرداختکاری فلزات با ما همراه باشید.

 

برای انجام این کار از دستگاه پولیش یا پرداختکاری که به آن گیلانس نیز می‌گویند، استفاده می‌شود. این دستگاه همچنین ضایعاتی را که بر اثر برش فلزات ایجاد می‌شود، به خوبی از بین می‌برد. از دیگر مزایای این کار می‌توان به بهتر شدن ظاهر قطعات صنعتی، جلوگیری از خورده شدن و افزایش مقاومت این قطعات در برابر ساییدگی و تغییر حالت، جلوگیری از بروز مشکل بر اثر ریخته شدن مواد شیمیایی بر روی آن‌ ها، ایجاد مقاومت بالا در برابر نوسانات الکتریکی، افزایش مقاومت در برابر نقص‌ های سطوح مختلف و کنترل کردن اصطکاک ایجاد شده بر روی سطح مواد، اشاره کرد. در واقع پرداختکاری قطعات صنعتی یکی از مهم‌ترین مراحل تولید در صنایع وابسته به کیفیت سطحی می‌باشد.

 

پرداختکاری سنتی چه مشکلاتی دارد؟

پرداخت کاری شیرآلات و فلزات به شیوه سنتی انواع گوناگونی دارد که هر یک از آن‌ ها مشکلاتی را برای فلز به وجود می آورد. در چنین روش‌ هایی مانند سنگ‌زنی، هونینگ و لمینگ از ابزار قوی برای پرداختکاری استفاده می‌شود که این مسئله باعث وارد شدن ضربه به فلز می‌شود. بنابراین به منظور رفع این مشکل، شیوه‌ های مدرن برای انجام این کار ایجاد شد که یکی از این شیوه‌ ها، استفاده از فناوری نانو برای انجام عمل پرداختکاری است.

 

شیوه دیگر این کار استفاده از میدان مغناطیسی است که در آن براده‌ های اضافه به صورت مکانیکی از بین می‌رود و دستگاه عمل صیقل دادن سطح فلز را انجام می‌دهد. مارپیچ‌ ها و پیچ‌ ها از این طریق پرداخت می‌شوند.

مطلب پیشنهادی

 

مهم‌ترین عوامل موثر بر پرداختکاری چه چیزهایی است؟

سرعت دوران دستگاه، سرعت پیشروی آن، اندازه ذراتی که عمل سایش را انجام می‌دهند و تعدا این ذرات، چهار مسئله اصلی در پرداختکاری به شیوه مغناطیسی است که بر کیفیت سطح فلز یا شیرآلات تاثیر می‌گذارد. با استفاده از این شیوه ما می‌توانیم فلزات و شیرآلاتی با سطوح بسیار با کیفیت در اختیار داشته باشیم. از سوی دیگر این روش باعث صاف‌ تر و براق‌ تر شدن سطوح فلزات و شیرآلات می‌شود. با استفاده از این روش می‌توانیم تمامی سطوح تخت، سطوح داخلی و خارجی لوله‌ ها و علاوه بر این، قطعاتی را که به شکل‌ های مختلف و پیچیده ساخته شده‌ اند، پولیش کنیم.

 

پرداختکاری فلزات و شیرآلات

فلزات و شیرآلات به این صورت پرداختکاری می‌شوند که از سمباده برای از بین بردن ضایعات و زبری سطح ورق فلزی استفاده می‌شود. برای انتخاب درجه نرمی و زبری سمباده، باید به مقدار پلیسه موجود بر روی سطح ورق فلز توجه کرد. در عین حال جنس فلز و کاربرد آن نیز در انتخاب نوع سمباده نقش اساسی دارد. برای براق کردن سطوح از وسیله‌ ای به نام گیلانس که اصطلاحا به آن نمد پرداختکاری می‌گویند، استفاده می‌کنند. انواع فلزاتی که نیاز به انجام عمل پرداختکاری دارند، عبارتند از: استیل، آهن، آلومینیوم، مس، برنج، نقره و طلا.

مطالب پیشنهادی

 

ابزار پرداخت کاری

 

ابزار مورد نیاز برای انجام عمل پرداختکاری

وسایلی که برای پولیش فلزات و شیرآلات مورد نیاز است، به شرح زیر است:

 

  • نمد پرداختکاری: از این وسیله برای عمل صیقل دادن انواع فلزات فلزات استفاده می‌شود. البته این اقدام پیش از انجام آبکاری فلزات باید انجام شود. نمد های پرداختکاری انواع مختلفی دارند و البته باید به گونه‌ ای طراحی و ساخته شوند که بتوانند فینیشینگ مورد نیاز برای پرداختکاری را به خوبی انجام دهند.

 

واکس مخصوص پرداختکاری: این وسیله یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین ابزارهای مورد نیاز برای انجام پرداختکاری است و در صیقل دادن فلزات و شیرآلات و پرداخت کردن آن‌ ها بسیار موثر است. این ابزار رنگ‌ های متفاوتی دارند و استفاده از هر یک از این رنگ‌ ها بستگی به نوع فلزات و نوع پرداختی دارد که قرار است بر روی فلزات انجام شود.

 

رنگ‌ های مختلف واکس‌ های مخصوص پرداختکاری فلزات و شیرآلات: هر یک از این رنگ‌ ها برای انجام یک مرحله از کار استفاده می‌شود. به عنوان مثال از واکس‌ های به رنگ قرمز و مشکی برای نمد‌کاری فلز و شیرآلات استفاده می‌کنند، واکس قوطی برای پولیش زیرکار برنج، واکس سنگ و چوب مورد استفاده قرار می‌گیرد، و واکس روکار که به دو رنگ سبز و آبی در بازار وجود دارد، برای پولیش روکار به کار برده می‌شود.

 

گیلانس چیست و برای چه فلزاتی استفاده می‌شود

از گیلانس برای آبکاری و پرداخت کاری فلزات مختلفی استفاده می‌شود. از جمله این فلزات می‌توان به استیل، آهن و برنج اشاره کرد. این وسیله را مهم‌ترین ابزار مورد نیاز برای اجرای عمل پرداختکاری قلمداد می‌کنند که در این کار بسیار ضروری و پرکاربرد است. گیلانس‌ ها به صورت‌ های مختلفی تولید می‌شوند که از جمله آن‌ ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. نوع نخی، نوع پشمی، نوع ارتشی،‌ برخی از انواع این ابزار نیز به صورت ترکیبی از نخی و پشمی، نخی و ارتشی و یا پشمی و ارتشی تولید می‌شوند.

 

انواع گیلانس‌ ها

به طور عمده گیلانس لی از سایر انواع گیلانس‌ ها کاربرد بیشتری دارد و نسبت به بقیه انواع آن، بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما انواع دیگری از گیلانس نیز وجود دارد که بر اساس نیاز از آن‌ ها نیز استفاده می‌شود.

 

  • گیلانس کنفی که برای براق کردن و جلا دادن به سطح فلز استفاده می‌شود.
  • گیلانس هزارلا آبی که بسیار زبر و خشن است و آن را برای خط‌ بری استیل استفاده می‌کنند.
  • گیلانس هزارلا زرد که زبر است و کاربرد آن در پرداختکاری فلزات دارای سختی متوسط است،
  • گیلانس هزارلا سفید که بسیار نرم است و برای انجام پولیش در مرحله آخر مورد استفاده قرار می‌گیرد
  • گیلانس هزارلا قرمز که زبری متوسطی دارد و برای پرداخت فلزات نرم‌تر به کار می‌رود.

 

دیگر ابزارهای مورد استفاده در پرداخت کاری عبارتند از چسب نمد که برای چسباندن سمباده به نمد استفاده می‌شود، نوار سمباده‌ ای پاکو و اسکاچ پرداختکاری که برای افزایش صافی و صیقلی بودن سطوح فلزات مورد استفاده قرار می‌گیرند. سمباده‌ ها به صورت رول تولید می‌شوند و درجه زبری و نرمی مختلفی دارند.

پایان مقاله آموزش پرداختکاری فلزات

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*

برای دریافت شرایط پرداخت ویژه انواع لوله و تیوب با ما در تماس باشید.