آرایش انتهایی لوله فولادی و ۳ مدل مهم آن

آرایش انتهایی لوله فولادی

پیش از این لوله‌ کشی ساختمان یک کار نسبتا آسان محسوب می‌شد که هر فردی که تجربه کمی در این زمینه داشت، می‌توانست این کار را به راحتی انجام دهد. اما امروزه با توجه به توسعه ساختمان‌ های بزرگ و چند طبقه در جاهای مختلف، این کار دیگر ساده محسوب نمی‌شود و نمی‌توان انتظار داشت هر فردی که در زمینه لوله‌کشی و یا آرایش انتهایی لوله فولادی فعالیت دارد، بتواند به آسانی و با ابزار ساده‌ای که در اختیار دارد، این کار را به سرانجام برساند.

در واقع پیشرفت‌ های مختلف در زمینه لوله‌ کشی ساختمان، باعث شده است شیوه انجام این کار نیز به میزان قابل ملاحظه‌ای توسعه یابد و با گذشته تفاوت بسیاری داشته باشد. نکته جالب توجه در این زمینه این است که امروزه دیگر لوله‌ کشی یک علم است و نکات و دانشگاه‌های معتبر جعان درباره مسائل مختلف مربوط به آن رشته تحصیلی ایجاد کرده‌اند و این رشته تدریس می‌کنند.

مهندسان رشته لوله‌ کشی این توانایی را دارند که می توانند فعالیت‌های مربوط به به لوله‌ کشی ساختمان را در شرایطی بسیار مطلوب و عالی انجام دهند. آن‌ها می‌توانند با رعایت صحیح استانداردها و اصول مربوط به لوله‌کشی، این کار را به گونه‌ای انجام دهند که طول عمر لوله‌ها و اتصالات سیستم لوله‌ کشی افزایش یابد و در سال‌های آینده مشکلی برای ساختمان‌ها ایجاد نشود.

در عین حال یکی از مواردی که توجه به آن در زمینه لوله‌ کشی ساختمانی اهمیت بسیار زیادی دارد، توجه به آرایش انتهایی لوله فولادی در سیستم لوله‌کشی است که بی‌دقتی در آن می‌تواند باعث بروز مشکلات بسیاری در ساختمان‌ها شود و اتصالات لوله‌ها را با اخلال مواجه کند. این مورد یکی از مسائل مورد نیاز در زمینه توجه به انواع اتصال‌های لوله است که با در نظر گرفتن نوع اتصالی که برای لوله نیاز است،‌ تعیین می‌شود. طراحی آرایش انتهایی لوله‌ فولادی و دیگر انواع فلزی شکل‌های مختلفی دارد که به آن آرایش انتهایی لوله می‌گویند.

نحوه آرایش انتهایی لوله فولادی به گونه‌ای است که تاثیر زیادی بر نحوه وصل کردن لوله‌ها به یکدیگر دارد و درست یا نادرست بودن آن می‌تواند بر روند اتصال تاثیر مهمی داشته باشد. در این مقاله سعی می‌شود در این زمینه اطلاعات مهم برای استفاده شما ارائه شود.

تاثیر آرایش انتهایی لوله فولادی بر نوع اتصال چیست؟

اتصال لوله‌ها کاری بسیار مهم و حساس است، دلیل آن این است که بسیاری از موارد مربوط به خراب شدن و مشکلات ایجاد شده برای سیستم لوله‌کشی در بخش اتصال لوله‌ها رخ می‌دهد. بنابراین می‌توان گفت که اگر آرایش انتهای لوله فولادی درست نباشد، این مسئله نشان‌دهنده ضعف فرد اجراکننده است.

هر یک از شیوه‌های اتصالات ویژگی‌های خاص خود را دارد، به همین دلیل است که توجه به انتخاب نوع اتصال بسیار حیاتی و مهم است. در عین حال آماده کردن و نوع آرایش انتهایی لوله فولادی نیز در این زمینه تاثیرگذار است. چرا که به منظور انجام اتصال‌های لوله کشی در بهترین حالت ممکن، نیاز است که باید انتهای لوله‌ها به گونه‌ای مناسب و مطابق با نوع اتصال آماده شود. در واقع در پی انتخاب نوع اتصال، آرایش انتهایی لوله‌ها باید با آن هماهنگی کامل داشته باشد.

آرایش انتهایی لوله‌ها چند نوع است؟

منظور از آرایش انتهایی لوله،‌ انجام عملیات ماشین کاری در دو طرف لوله‌ها است. آرایش لوله‌ها را بر اساس استانداردهای سیستم لوله‌ کشی در سه گروه تقسیم‌ بندی می‌شود که به شرح زیر است.

آرایش انتهای صاف (plain end) :

این نوع آرایش انتهایی لوله فولادی اصطلاحا PE نامیده می‌شود که نحوه ایجاد آن به صورت برش 90 درجه بر روی سطح مقطع لوله است. از سوی دیگر با توجه به اینکه برش در این نوع آرایش به صورت عمودی انجام می‌شود، نام دیگر این روش، آرایش مربعی است. آرایش انتهایی صاف از جمله ساده‌ترین انواع آرایش لوله محسوب می‌شود که بسیار پرکاربرد نیز است. به منظور نصب کردن اتصالات لوله‌های دارای این نوع آرایش انتهایی، معمولا از اتصالات موسوم به لب به لب و همچنین شیوه جوشکاری استفاده می‌کنند.

این روش به این صورت انجام می‌شود که انتهای دو لوله را به هم وصل می‌کنند و اندازه‌ها را به طور دقیق مشخص می‌کنند. سپس کار جوشکاری را انجام می‌دهند. در عین حال این امکان وجود دارد که پس از انجام یک آرایش ساده در انتهای لوله، دو طرف لوله رزوه شود و سپس دیگر روش‌ها بر روی آن انجام شود. در واقع می‌توان گفت که آرایش انتهایی لوله ساده به عنوان پایه‌ اصلی سایر آرایش‌های دیگر در نظر گرفته می‌شود. توجه به این نکته ضروری است که استاندارد مشخصی در این زمینه وجود ندارد و دلیل آن طراحی ساده در آن است.

آرایش انتهای رزوه‌ای (threaded end):

آرایش انتهای رزوه‌ای یا TE مخصوص اتصال لوله‌هایی است که نیاز است پس از مدتی جابه‌جا شوند. این نوع آرایش انتهایی لوله فولادی به این صورت انجام می‌شود که دو طرف لوله رزوه می‌ّشود و سپس لوله‌ها را با استفاده از تصالات فلنجی و رزوه‌ای به هم وصل می‌کنند. به طور معمول از این شیوه برای لوله‌هایی استفاده می‌شود که قطر آن‌ها از 3 اینچ کمتر باشد. دلیل این امر این است که برای لوله‌های با قطر بزرگتر امکان ایجاد رزوه‌های وجود ندارد. این در حالی است که دقت در این کار بسیار مهم است.

نکته مهم دیگر در این نوع آرایش انتهایی این است که برای آن استاندارد های زیادی تعیین کرده‌اند، مانند استانداردهای ASME B1.20.1 و همچنین BS21. این استانداردها همه مشخصات مربوط به رزوه را در بر دارد و می‌توان به راحتی از آن‌ها برای آرایش انتهای لوله بهره برد. البته با توجه به امکان خروج سیالات موجود در لوله‌ها از میان رزوه‌ها، می‌توان گفت که در آرایش انتهای رزوه شده، اتصالات ممکن است مطمئن نباشند.

مطلب پیشنهادی:

مهم‌ترین و پرکاربردترین استاندارد های متدوال شیر های صنعتی

علت دیگر آن این است که امکان دارد پس از گذشت مدتی رزوه‌های ایجاد شده با مشکل مواجه شوند. این در حالی است که ضریب اطمینان آرایش انتهایی ساده بسیار بالاتر است. بنابراین اگر نیازی به باز و بسته کردن لوله‌ها به دفعات مکرر نیست، به خصوص در لوله‌کشی‌های بسیار حساس بهتر است از شیوه آرایش انتهای لوله ساده استفاده شود.

آرایش انتهای ماشین کاری (beveled end) :

این نوع آرایش انتهایی لوله فولادی به صورت ماشین‌کاری انجام می‌شود که در آن یک برش 30 درجه در دو طرف لوله‌ها ایجاد می‌کنند. در این روش نیز روش جوشکاری را برای اتصال لوله‌ها به کار می‌برند، که البته به دلیل وجود زاویه 30 درجه در لبه‌ها، جوشکاری کیفیت بهتری دارد. استاندارد این نوع آرایش لوله ASME B16.25 است که با استفاده از آن پخ‌های دقیقی در دو طرف لوله ایجاد می‌شود.

اگر سوال یا پیشنهادی دارید از طریق بخش نظرات یا چت آنلاین با پایپینو در ارتباط باشد. با مجموعه مقالات پایپینو همراه باشد.

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*

برای دریافت شرایط پرداخت ویژه انواع لوله و تیوب با ما در تماس باشید.