روش های تعمیر لوله‌ های شکسته

روش تعمیر لوله

لوله‌ها که در صنایع مختلف به عنوان یکی از کاربردی‌ ترین ابزارها محسوب می‌شوند، دارای انواع مختلفی هستند. امروزه لوله‌ها با توجه به کاربرد آن‌ها از مواد مختلفی همچون پلاستیک، سیمان، سفال، فلزات، پلیمرها و … تولید می‌شوند که هرکدام از آن‌ها دارای ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصر به‌ فردی نیز هستند و برای اهداف متفاوتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اما تمامی انواع این لوله‌ها نیز همانند وسایل کاربردی دیگر، دارای یک طول عمر مفید هستند و ممکن است که دچار مشکلات مختلفی شوند که شکستگی لوله‌ها از جمله مهم‌ترین مشکلاتی است که ممکن است برای آن‌ها به وجود بیاید و در نتیجه موجب هدر رفتن مواد مختلف مانند آب و یا سیالات دیگر شود. علاوه بر این در برخی مواقع در ساختمان‌ها به دلیل بروز نشتی در نتیجه شکستن لوله‌ها، ممکن است خساراتی به سازه مورد نظر نیز وارد گردد.

اما از آنجایی که در بسیاری از مواقع ممکن است که تعویض لوله‌های شکسته کار دشوار یا حتی غیر ممکنی باشد. به همین دلیل می‌توان با تعمیر آن‌ها، مشکل لوله‌ها را حل کرد. برای آشنایی با نحوه تعمیر لوله‌های شکسته و قدیمی تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

انواع روش‌ های تعمیر لوله‌ های شکسته

همان‌ طور که گفته شد امروزه لوله‌ها از مواد مختلفی ساخته می‌شوند، بنابراین می‌توان از شیوه‌های مختلفی نیز برای تعمیر شکستگی‌های آن‌ها استفاده کرد. اما قبل از هرگونه اقدامی برای تعمیر لوله‌ها لازم است که ابتدا شیر اصلی آب بسته شود و محل ترکیدگی و شکستگی لوله‌ها پیدا شود. برای بستن شیر اصلی، هنگامی که روبروی شیر فلکه ایستاده‌اید، باید دستگیره آن را به صورت ساعتگرد بچرخانید تا شیر بسته شود و حتما مطمئن شوید که شیر، به صورت کامل بسته شده است.

همچنین پس از بستن شیر اصلی، باید آب لوله‌ها از یکی از شیرهای خروجی آب مانند آشپزخانه، حمام و … کاملا تخلیه شود تا در هنگام تعویض و یا تعمیر لوله‌های شکسته مشکلی برای فرد ایجاد نکند. برای تعمیر انواع مختلف لوله‌های آسیب دیده، می‌توان از روش‌های زیر استفاده کرد:

 استفاده از بتونه اپوکسی

یکی از بهترین روش‌ها برای تعمیر لوله‌های شکسته استفاده از بتونه اپوکسی است. اما باید توجه شود که برای استفاده از این ماده، حتما باید نکات ایمنی و استفاده از دستکش رعایت شود. همچنین بتونه اپوکسی قبل از استفاده باید به‌ خوبی ورز داده شود تا رنگ آن به خاکستری متمایل شود و در صورت بروز تغییر رنگ به سمت خاکستری، ورز دادن آن باید متوقف شود و در این صورت بتونه آماده استفاده می باشد.

این روش به این صورت است که بعد از آنکه شیر فلکه اصلی بسته و آب موجود در داخل لوله‌ها تخلیه شد؛ لازم است که با استفاده از یک دستمال محل ترکیدگی و شکستگی لوله کاملاً تمیز و خشک شود. سپس بتونه به محل شکستگی و آسیب‌ دیدگی لوله زده شود. ضخامت بتونه که بر روی لوله زده می‌شود، باید به‌ گونه‌ای باشد که بتواند جلوی نشتی آب را بگیرد. همچنین برای آنکه بتونه به‌ خوبی مانع از هدر رفتن آب شود، باید سطح بیشتری از محل شکستگی لوله پوشش داده شود. سپس ابتدا و انتهای بتونه با چسب پوشانده شود.

برای آنکه دوباره بتوان از این لوله استفاده کرد، با مدت زمانی حدوداً نیم‌ ساعته صبر کرد تا بتونه به اصطلاح خودش را بگیرد و کنده نشود. باید توجه داشته که استفاده از بتونه برای تعمیر لوله‌های شکسته، یک روش موقتی است و لازم است که برای تعمیر و تعویض لوله‌ها از افراد متخصص کمک گرفته شود.

مطالب پیشنهادی

 

 استفاده از بست لوله

یکی دیگر از بهترین روش‌های تعمیر لوله‌های شکسته، استفاده از بست‌های لوله است. در این روش نیز ابتدا باید شیر منبع اصلی آب بسته شده و آب داخل لوله‌ها کاملاً تخلیه شود. سپس محل شکستگی لوله پیدا شده و کاملاً خشک شود و پس از آن با استفاده از یک کاغذ سمباده اطراف شکستگی صاف شود تا آماده تعمیر گردد. بست‌های لوله دارای انواع مختلفی هستند و تعدادی از آن‌ها دارای یک انحنای خاص هستند که می‌توانند بر روی لوله قرار بگیرند.

در صورتی که بست لوله در دسترس نبود، می‌توان برشی از لوله را برداشته و کار را با آن انجام داد. بعد از آنکه بست لوله به صورت کامل بر روی محل شکستگی لوله قرار گرفت، دو سمت ابتدایی و انتهایی آن با پیچ و مهره بسته می‌شود تا از نشتی آب کاملاً جلوگیری گردد. باید توجه شود که استفاده از بسته لوله می‌تواند برای انواع لوله فاضلاب در ساختمان استفاده شود اما یک روش کاملاً موقتی است.

برش لوله و جایگزین کردن آن

در این روش نیز تمامی مراحل اولیه شامل بستن شیر فلکه اصلی، تخلیه آب داخل لوله و خشک کردن محل شکستگی باید انجام شود. در این روش پس از مشخص کردن ناحیه شکستگی و ترک‌ خوردگی می‌توان آن را برش داد. بعد از برش دادن محل شکستگی، باید یک لوله جدید با همان سایز، جایگزین لوله شود و سپس با استفاده از روش‌های مختلف آن را چسباند و محکم کرد.
این روش می‌تواند بهترین روش برای تعمیر لوله‌های شکسته پلاستیکی ( پلیمری ) و لوله پی وی سی باشد، چرا که چسباندن این لوله‌ها از طریق حرارت و اتوهای مخصوص به‌ راحتی انجام می‌شود؛ اما لوله‌هایی که از جنس فلزات هستند، می‌توانند از طریق جوشکاری یا رزوه کردن متصل شوند.

تعمیر لوله پلیکای شکسته

لوله پلیکا از جمله پرکاربردترین و پرمصرف‌ترین نوع لوله‌ها به ویژه در صنعت آب و فاضلاب است که در مقایسه با لوله‌های فلزی و … دارای مزیت‌ها و ویژگی‌های منحصر به‌ فردی است. این لوله‌ها نیز ممکن است به دلایل مختلف و در اثر فشار، ضربه، سرما و … دچار شکستگی و ترکیدگی شوند. اما در زمانی که امکان تعویض این لوله‌ها وجود نداشته نباشد، بهترین و کاربردی‌ترین روش تعمیر لوله‌های شکسته برای تعمیر لوله پلیکا، استفاده از چسب‌های اپوکسی است. شایان ذکر است که این چسب‌ها می‌توانند هم لوله‌های خیس و هم لوله‌های خشک را به‌ خوبی ترمیم کنند.

0
Post comments

*
*